Monday 31 December 2012

NIKMATNYA sakit kurniaaa Sang Pencipta

[orang berfikir dan terfikir]


Assalamualaikum..

Tengok gambar pun mesti tau nak kata pasal apa kan??hehhe..

Alhamdulillah. Syukur pada Allah kerana Dia-lah yang memberikan sakit ini dan Dia jugalah yang menyembuhkannya. Biarpun sakit ini hanya dilalui beberapa hari sahaja tetapi di situ ada nilai dan ibrah yang boleh diambil jika kita orang-orang yang berfikir. insyaAllah.

SYUKURLAH!!!!!

Biasanya bila sakit, macam-macam reaksi yang boleh kita lihat bukan??? Macam-macam keluhan didengari. Aduhhhh sakitnya! Kenapalah Allah bagi aku sakit nihhh??? Baru sikit Allah bagi sakit tapi mengeluhnya punyalah panjang. Belum sakitnya ketika sakaratul maut. Tidak mampu ditafsirkan rasa itu dek logik akal ini.

Sebaliknya, apalah yang harus diucapkan tak lain dan tak bukan melafazkan setinggi-tinggi kesyukuran pada-Nya. Sangatlah rugi andai kita tidak merasai sakit atau merasakan sakit itu satu bebanan atau menyusahkan. Nauzubillahi minzalik. Dalam Al-Quran ada menceritakan tentang kisah Firaun yang mana Allah beri satu kelebihan padanya yang mana dia tidak pernah jatuh sakit. Dan oleh kerana itulah dia merasakan dan mengiktiraf dirinya sebagai Tuhan. Hingga akhirnya Allah menurunkan azab kepadanya di atas perbuatannya itu. Sungguh tidak malu manusia ini. Adakah kita mahu menjadi sepertinya?? Pastinya tidak! Maka, Jadilah kita manusia yang bersyukur!

Sakit satu NIKMAT

Setuju tak kalau saya katakan sakit itu satu nikmat? Satu anugerah? Satu kurniaan? Dan yang sewaktu dengannya. Bukankah kehidupan yang kita lalui ini milik Allah dan kita hanyalah menikmatinya sahaja. Dan ia termasuklah juga sakit. Nikmatilah sakit yang Allah berikan itu sepuasnya biarpun ia hakikatnya bukanlah perkara yang anda sukai.

Allah berfirman:

“Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu adalah sesuatu yang tidak kamu senangi. Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (2:216) 

Sakit PENGHAPUS DOSA

As simple thing, kita ni manusia biasa yang sentiasa melakukan dosa. Mengakulah!! Kita bukannya maksum seperti Nabi saw. Dan kehadiran sakit ini sebenarnya sebagai penghapus dosa-dosa kita walaupun ianya hadir tanpa diundang. Sebab apalah Allah nak bagi kita sakit yer???? Sebabnya Allah sayang kitalah!!!! Be optimist and postive! Husnuzon dengan Allah. Di situ kita akan redha dengan tiap apa yang berlaku pada kita.

Rasulullah saw bersabda: “Tidaklah orang Muslim ditimpa cobaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR Bukhari dan Muslim)

Put effort!

Kita kalau nak sembuh dari sakit kenalah berusaha dan berikhtiar. Perlu sangat-sangat kita bergerak dan berbuat sesuatu. Kalau tak alamatnya atas tilam sajalah. Gerenti demam pun takkan kebah punya. Badan pun lemah-longlai sebab dah terlampau lama terbaring atas tilam yang empuk itu. Teringat kata-kata naqibah sebelum ini, kalau kita nak buat sesuatu perlu usaha lebih sikit sahaja. Ya! Usaha lebih sikit!! Tak perlu banyak-banyak tapi lebih sikit jer. Haa..camner tuh? Bak kata Nabil Raja Lawak, Lu Pikir La Sendiri!

Mohonlah pada-Nya!

Setelah berhabis ikhtiar dan usaha, maka mohonlah pada-Nya. Dari manalah harus kita raih kekuatan dan kesabaran? Of courselah dari Allah. Allah adalah sumber kekuatan kita! Kita tak kuat if nak hadapi ujian ini sorang-sorang. So adukan saja pada Allah. Mohon doa pada-Nya moga diberikan kekuatan dan kesabaran menghadapi ujian-Nya ini. Ingatlah Allah bukan saja-saja jer nak bagi kita sakit tapi sebab Allah tahu kita boleh hadapinya, maka Allah beri.



Allah berfirman: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”.(2:284)

Nampak tak di situ kita belajar sesuatu. Ya! Jadi orang yang kuat dan sabar!!!

BERINGAT-INGATLAH!! SIHAT SEBELUM SAKIT!

Teringat lagu nyanyian Raihan (tak ingatlah pulak tajuknya) tapi lebih kurang beginilah:-

Ingat lima perkara
sebelum lima perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati

Manusia biasalah bila dah terkena barulah nak beringat. Tapi kira oklah bila dah kena akan beringat dari tak beringat langsung. Maka, hargailah masa sihat kita sebelum masa sakit datang menjengah kita! Apa-apapun jaga kesihatan anda! Sebab apa saya kata camtuh? Sebabnya kita bila dah sakit, satu apa pun tak leh nak buat. Percayalah! Moga Allah berikan kita sihat tubuh badan supaya kita dapat laksanakan amanah-Nya dengan sebaiknya dan moga dapat kita memenuhi salah satu dari muwasafat tarbiyah, Qawiyyul Jismi. insyaAllah.

Waallahu'alam.

Terima kasih Allah!!!

[sumber],fb Sharifah Al-attas
20 Februari, 2012
12.28 am
[copy] 2.22am =)


:: Oleh itu, mulai hari ni,JOM!!bila kita ditimpa demam, kena kena set ia adalah sesuatu yang menguntungkan=D, kerana ia menghapuskan dosa, natijah yang lain, ia akan memantapkan keimanan =) 

:: Jom Share pada adik-adik comel dan kawan-kawan yang sedang Demam, Syafakallah wa Syafakillah!(sambil letak tisu kat hidung)